Poradniki Zdrowie Gadżety erotyczne

Pochwa na siłowni, czyli jak ćwiczyć mięśnie Kegla?

ćwiczenia mięśni Kegla

Trening mięśni dna miednicy to temat omawiany od dawna. To, jak bardzo jest on ważny dla zdrowia uroginekologicznego kobiety oraz jakości jej życia seksualnego jest powszechnie wiadome. Na rynku dostępnych jest wiele różnych akcesoriów do ćwiczenia mięśni Kegla. Dobór odpowiedniego gadżetu jest nie tylko warunkiem skuteczności treningu mięśni dna miednicy, ale często również ciekawym motywatorem do regularnego wykonywania ćwiczeń.

Lekarze i fizjoterapeuci od dawna zalecają kobietom trening mięśni dna miednicy (z ang. Pelvic Floor Muscle Training, PFMT), nazywany również treningiem mięśni Kegla czy ćwiczeniami Kegla. Już sam ich pionier dr Arnold Kegel zauważył, że nie tylko pozwalają one utrzymać kobiecie dobre zdrowie uroginekologiczne, ale polepszają również jakość jej życia seksualnego.

kulki progresywne Je Joue Ami
kulki progresywne Je Joue Ami

Pierwszym ciężarkiem do ćwiczenia mięśni dna miednicy był ten, którym posługiwał się wspomniany już dr Kegel. Z biegiem lat jednak pojawiły się kolejne „przyrządy treningowe”, począwszy od kulek gejszy, poprzez zestawy kulek progresywnych, po wibrujące jajeczka z wbudowanymi programami treningowymi i te, sterowane za pomocą aplikacji mobilnych.

Trwają jednak dyskusje nad tym, czy ćwiczyć należy z gadżetem czy bez, a jeśli z nim, to jak wybrać ten właściwy. Nie ulega jednak wątpliwości, że ćwiczyć należy oraz że większość kobiet powinna trenować swoje mięśnie dna miednicy codziennie.

 

Akcesoria do ćwiczeń Kegla

Kulki gejszy

Kulki gejszy, nazywane również kulkami waginalnymi to zazwyczaj dwie kulki połączone ze sobą. Dostępne są również zestawy progresywne, w skład których wchodzi kilka kulek o odmiennej masie, różnie ze sobą zestawianych w zależności od zaawansowania treningu.

LELO Luna Smart Bead
LELO Luna Smart Bead jajeczko wibrujące

Jajeczka wibrujące

W przeciwieństwie do kulek waginalnych, jajeczka przeznaczone do ćwiczeń mięśni dna miednicy wibrują. Wibracje informują kobietę, kiedy powinna napiąć mięśnie i kiedy je rozluźnić. Dodatkową zaletą tego rodzaju produktów jest to, że wibracje masują mięśnie. Dla wielu kobiet ćwiczenia z zastosowaniem wibrującego gadżetu są również o wiele przyjemniejsze, niż te z pomocą tradycyjnych kulek. Wbudowane w  niektóre wibrujące jajeczka programy treningowe same podwyższają poziom zaawansowania treningu oraz pilnują czasu ćwiczeń i ilości powtórzeń, przez co trening nie wymaga dodatkowego zaangażowania i skupienia uwagi kobiety.

Gadżety z aplikacją mobilną

Jeszcze bardziej zaawansowanym technologicznie gadżetem są kulki waginalne oraz jajeczka wibrujące sterowane z poziomu aplikacji mobilnej. Dzięki aplikacji możemy zobaczyć siłę i prędkość skurczu mięśni na wykresie, zapisywać wyniki, porównywać je w czasie, zapisywać ulubione programy treningowe oraz masaże, i wiele innych. Często programy treningowe stworzone są w formie prostych gier, dzięki czemu trening nabiera lekko zabawnego charakteru i jest przez to o wiele przyjemniejszy.

Jak trenować?

W zależności od tego, który gadżet wybierzemy, trenować mięśnie dna miednicy można dwojako. Trening pasywny polega na utrzymywaniu w pochwie kulek waginalnych w

We-Vibe Bloom wibrujące kulki waginalne
We-Vibe Bloom wibrujące kulki waginalne

pozycji stojącej, bez poruszania się oraz świadomego napinania mięśni. Taka forma ćwiczeń stabilizuje mięśnie dna miednicy i wzmacnia napięcie toniczne.

Trening aktywny wymaga natomiast wykonywania podczas ćwiczeń codziennych czynności lub świadomego napinania i rozluźniania mięśni dna miednicy (czas skurczu oraz ilość powtórzeń zależy od stanu mięśni kobiety oraz poziomu zaawansowania w treningu).

Czy warto stosować akcesoria?

Świadomy i przemyślany wybór gadżetu do ćwiczenia mięśni Kegla niewątpliwie podnosi skuteczność treningu. Przed zakupem wybranego produktu lekarze zalecają konsultacje, celem oceny stanu zdrowia uroginekologicznego oraz mięśni dna miednicy. Inną kluczową kwestią jest właściwe zlokalizowanie przez kobietę mięśni Kegla (jak to zrobić?), jak również prawidłowa aplikacja wybranego gadżetu treningowego wewnątrz ciała. Tu także w razie trudności zalecana jest konsultacja z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Dobrze dobrany i prawidłowo stosowany gadżet do ćwiczeń Kegla sprawia, że regularny trening poprawia napięcie i siłę mięśni, przyczyniając się do zachowania dobrego zdrowia, a w wielu przypadkach także do wyeliminowania wielu już występujących dolegliwości uroginekologicznych.

Jakie są ograniczenia?

Ograniczenia dla stosowania poszczególnych produktów wspierających trening mięśni Kegla wynikają z rodzaju terapii i treningu oraz stanu zdrowia kobiety. Nie ma przeciwwskazań uniwersalnych. Co dla jednej kobiety jest dobre, dla innej już być nie musi. Stąd też tak ważne jest indywidualne dobranie gadżetu i programu treningowego. Jak wspomniano, zalecana jest również wcześniejsza konsultacja ginekologiczna. Dotyczy to zwłaszcza kobiet, cierpiących na jakiekolwiek zaburzenia czy objawy uroginekologiczne.

 

Na podstawie:

M. Starzec, A. Jakóbik: Stożki waginalne, kulki gejszy i trenażery dopochwowe jako element treningu mięśni dna miednicy – przegląd informacji i aktualne zalecenia, w: Przegląd Seksuologiczny 2018, TOM XV, Zeszyt 1, Nr 53, str. 35-41.

Więcej informacji o tym, jak ćwiczyć mięśnie Kegla znajdziesz na https://cwiczemiesniekegla.pl/