Chwila zapomnienia

Sauna – sposób na pielęgnację ciała i ducha

sauna

Sauna to znany od wieków sposób na utrzymanie ciała w dobrej kondycji. Ludzkość od niepamiętnych czasów wykorzystuje zdrowotne właściwości sauny. W wielu starożytnych cywilizacjach łaźnie parowe stanowiły ważny element kultury, łączący ze sobą społeczności w tradycji zażywania gorących, relaksacyjnych kąpieli w specjalnie przygotowanych do tego celu pomieszczeniach. Ściślej rzecz biorąc, sauna to „pomieszczenie, w którym panuje wysoka temperatura i wysoka lub niska wilgotność (w zależności od rodzaju sauny), w którym spędza się od kilku do kilkunastu minut” (źródło: Wikipedia). Do dziś na całym świecie sauna ma ważne znaczenie kulturowe i stanowi jeden z najpopularniejszych form rozrywki w stylu spa & wellness. W krajach europejskich szczególnie ważną rolę odgrywa w Skandynawii, a pionierami „sauningu” są Finowie.

Zdrowotne właściwości kąpieli w saunie

Znane fińskie powiedzenie mówi, że sauna „oddala krew i wysusza żółć”. W rzeczy samej, jej korzystny wpływ na układ krążenia jest nieoceniony. W Finlandii tradycyjnym zwieńczeniem czasu spędzonego w saunie suchej (nazywanej również fińską) jest krótka kąpiel w zimnej wodzie. Na takie hartowanie organizmu mogą pozwolić sobie jedynie osoby zdrowe. Niewydolność serca to jedno z głównych przeciwwskazań zażywania gorących kąpieli – ze względu na szok termiczny, jaki wywołuje nagłe ogrzewanie i schładzanie ciała. Uważać powinny także osoby chore na ostry reumatyzm, będące w trakcie infekcji lub po niedawno przebytym zabiegu chirurgicznym, a także ci, którzy zażywają leki przeciwzakrzepowe. Warto podkreślić, że przeciwwskazaniem dla kąpieli w saunie jest ciężkie stadium chorobowe, natomiast lżejsze dolegliwości związane z funkcjonowaniem tych samych organów mogą być doskonałym powodem do tego, by stać się regularnym gościem sauny. Kąpiele w saunie to jeden z najpopularniejszych zabiegów fizjoterapeutycznych. Dodanie olejków eterycznych do wody, którą zalewa się rozgrzane kamienie sprawi, że para będzie miała korzystny wpływ na układ oddechowy. Już samo rozgrzanie organizmu sprawi, że będziemy się silnie pocić, dzięki czemu oczyszczamy nasze ciało z łoju i zalegających w skórze toksyn. Częste pobyty w saunie regulują układ krążenia, zwiększają wydolność oddechową, a nawet świetnie uzupełniają dietę redukcyjną i pomagają w zrzucaniu zbędnych kilogramów. Biorąc to wszystko pod uwagę, szybko zauważymy, że sauna to także naturalny, świetny sposób na poprawę libido. Należy jednak pamiętać o tym, że sauna działa prozdrowotnie tylko wtedy, gdy chodzimy do niej w ramach profilaktyki, a nie leczenia.

Sauna może być także świetną propozycją dla osób cierpiących na depresję – w końcu, jak głosi stare polskie przysłowie – „w zdrowym ciele zdrowy duch”!

Tradycyjna sauna
Tradycyjna sauna wykonana z drewna. (fot: Romain Cloff / Flickr.com)

Rodzaje saun

Sauna fińska
Fot: Thomas Wanhoff / Flickr.com

Sucha, czyli „fińska” tradycyjnie budowana jest z drewna. Woda wylewana jest na kamienie tylko podczas trwania sesji parowej. Temperatura w saunie suchej wynosi od 60 do 90 °C, a wilgotność powietrza jest na poziomie jedynie ok. 10%. To bardzo niewiele, dlatego seanse w takiej saunie polecane są jedynie osobom odpowiednio zahartowanym, gdyż pobyt w niej osoby nieprzygotowanej może być nieprzyjemnym doświadczeniem i skończyć się utratą przytomności.

Sauna parowa lub tzw. „łaźnia rzymska” to sauna, w której panuje klimat najbardziej zbliżony do tego w tradycyjnych termach, które znali starożytni Rzymianie. Temperatura w niej jest zbliżona do sauny mokrej, jednak w porównaniu do niej wilgotność powietrza utrzymana jest na niższym poziomie, wynoszącym około 40%. Reguluje ją specjalne urządzenie zwane parownikiem.

Sauna mokra to taka, w której panuje temperatura od 45 do 55 °C, a wilgotność powietrza wynosi 100%. Materiały wykorzystywane do budowy takiej sauny to głównie ceramika lub tworzywa sztuczne.

Sauna na podczerwień („sauna infrared”) to najbardziej nowoczesny rodzaj saun. Taka sauna ogrzewa ciało w wyniku przekształcenia się promieni podczerwonych. Temperatura w takiej saunie nieco niższa niż w tradycyjnej, dlatego też sesja może być dłuższa. Promienie podczerwone wnikają do ciała na głębokość niespełna 5 cm i wywołują intensywne poty. Półgodzinna sesja w takiej saunie pozwala spalić prawie tysiąc kalorii, czyli mniej więcej tyle, ile dostarczy nam uczta trzema lub czterema pączkami!

Saunamistrz zatroszczy się o komfort gości

Nad tym, by sauna działała jak należy zatroszczy się osoba zwana saunamistrzem lub saunamajstrem. Jest to osoba, której zadaniem jest dbałość o odpowiednie funkcjonowanie sauny i komfort jej gości. Jest to także odpowiednia osoba, do której powinniśmy się zgłosić gdy tylko się źle poczujemy.

Sauna okiem amatora – co powinniśmy wiedzieć na początek?

Przede wszystkim należy pamiętać, że sauna to miejsce dla nudystów – wchodzimy do sauny w negliżu, ewentualnie zakrywamy miejsca intymne ręcznikiem (np. w sytuacji, gdy nie jesteśmy sami). Wchodzimy do sauny czyści i nigdy w makijażu. Zawsze bez biżuterii – może się ona szybko nagrzać i w efekcie może dojść do poparzenia. Ponadto, do sauny idziemy tylko i wyłącznie wtedy, gdy wiemy że jesteśmy w dobrym zdrowiu, lub jeśli lekarz który się nami zajmuje wyrazi na to zgodę. W przypadku ciężkich chorób układu oddechowego, układu krążenia czy choćby skóry, możemy doprowadzić do poważnych powikłań, a nawet zaostrzenia stanu chorobowego. Należy bezwzględnie pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu, a także o tym, by nigdy nie wchodzić do sauny po drinku. Sauna to nie jest także miejsce do rozmów – jej regularni goście od razu zwrócą na to uwagę, a poza tym w gorącym pomieszczeniu lepiej oddychać przez nos. Nie powinniśmy też w saunie spędzać zbyt wiele czasu, a pierwszy pobyt nie powinien trwać dłużej niż 10 minut. Pamiętajcie, że czas spędzony w saunie mocno eksploatuje nasz organizm i po wyjściu powinniśmy chwilę odpocząć, zanim zdecydujemy się na jakikolwiek wysiłek.


Zdjęcie główne: Miika Silfverberg / Flickr.com