Chwila zapomnienia

Zdrowy sen – lepszy seks!

Zdrowy sen - lepszy seks!

Zdrowy sen ma niezwykle istotny wpływ na jakość i komfort naszego codziennego życia. Gdy śpimy zbyt krótko jesteśmy mniej efektywni w pracy, trudniej nam się skupić na obowiązkach, a zajmując się codziennymi, nawet najprostszymi czynnościami, czujemy się nimi przytłoczeni i rozbici wewnętrznie. Najprostsze czynności sprawiają nam trudność i ma to druzgocący wpływ na nasze samopoczucie, które marnieje wraz z utratą naszych sił. Żeby temu zaradzić sięgamy po środki, które z reguły pomagają tylko na chwilę: kawa, napoje energetyczne – one co prawda pozwalają nam przez chwilę poczuć się „rozpędzonymi”, ale efekt ten utrzymuje się krótko i gdy ustąpi, znów czujemy się przemęczeni. Samopoczucie dalej spada i nawet „regularna” długość snu przestaje nam wystarczać. Mało tego, jak wykazuje badanie przeprowadzone przez American Journal of Human Biology, zbyt krótki sen sprzyja otyłości! Chroniczne przemęczenie ponadto powoduje stres, a nawet depresję – większość z nas o tym wie, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak duży wpływ ma zdrowy sen na jakość naszego życia intymnego.

Brak snu spowalnia nasz organizm – odczuwamy to w ciągu dnia, ale także w nocy. Przemęczone ciało i umysł negatywnie wpływa na poziom libido, przez co po prostu tracimy ochotę na seks. Już nie mówiąc o tym, że będąc wycieńczonym nasze możliwości w łóżku ulegają znacznemu ograniczeniu.

Zdrowy sen – co robić, żeby się wysypiać?

zdrowy sen
Zdjęcie: Fit Approach / Flickr.com

Spędzaj więcej czasu na świeżym powietrzu. Szczególnie w ciągu dnia! W dzisiejszych czasach bardzo często spędzamy większość dnia w pozycji siedzącej, przed komputerem, przy sztucznym świetle. Bardzo łatwo w ten sposób o rozregulowanie naturalnego rytmu pracy naszego organizmu. Oczywiście, podstawową zasadą przy pracy przy biurku jest częste robienie przerw – powinniśmy przeznaczyć przynajmniej pięć minut na każdą godzinę spędzoną przed ekranem monitora, jednak i to jest często niewystarczające. Dobrym sposobem na przywrócenie organizmu na „dobre tory” po wyczerpującym dniu spędzonym przed komputerem jest długi spacer na świeżym powietrzu, szczególnie jeśli mamy możliwość zażycia go przed zachodem słońca. Kontakt z naturalnym światłem sprawi, że nasz organizm szybciej odnajdzie swój naturalny rytm, a dodatkowe dotlenienie przed snem ułatwi nam zapadnięcie w zdrowy sen. Jeżeli spędzamy bardzo dużo czasu na siedząco, warto rozważyć przesunięcie wskazówki budzika kilkanaście minut wstecz – zaoszczędzony czas możemy przeznaczyć na krótką gimnastykę, dzięki czemu przyzwyczaimy nasz organizm do szybszego wstawania, a po wyczerpującym dniu łatwiej nam będzie się wcześniej położyć.

zdrowy sen
Niezdrowe przekąski utrudniają zapadnięcie w zdrowy sen (Zdjęcie: stu_spivack / Flickr.com)

Zła dieta również nie sprzyja zdrowemu snu. Tak często narzekamy na to, że się nie wysypiamy, a kilka ostatnich godzin przed zaśnięciem spędzamy siedząc przed telewizorem z miską pełną czipsów i piwem. Alkohol co prawda sprawi, że szybciej zaśniemy, ale na pewno nie przyczyni się do tego, ze sen będzie zdrowy! Warto więc ograniczyć jego spożycie i zrezygnować z jedzenia posiłków przynajmniej na dwie godziny przed snem. Nawyki są trudne do przezwyciężenia, ale podjęcie trudu opłaca się – gdy będziemy czuć się lżej, zdrowy sen będzie łatwiejszy do osiągnięcia.

Co jeszcze można zrobić, by mieć zdrowy sen i równie zdrowy seks? To proste! Zanim położymy się spać, zrezygnujmy ze zbędnego okrycia. Ograniczmy piżamkę do minimum, a najlepiej w ogóle jej nie zakładajmy! Nie tylko wpłynie to na jakość naszego snu, ale także pozwoli nam przyzwyczaić się do nagości i polubić ją, dzięki czemu będziemy się czuć bardziej pewni siebie w łóżku. Chcecie dowiedzieć się więcej? Przeczytajcie wpis o spaniu nago!


Zdjęcie główne: Mitchel Jones / Flickr.com