Mimo, że 15-letnia wojna domowa, która odebrała życie około 100 tysiącom Libańczyków już się skończyła i na ogół panuje już pokój, to napięcia religijne i wojna w sąsiedniej Syrii wciąż stanowią zagrożenie dla kruchej stabilizacji. Jak wygląda związek w Bejrucie, skoro religia mimo upływu lat wciąż wpływa na każdy aspekt życia?
Pozorni konserwatyści
Wielu Libańczyków w codziennej rozmowie z rodziną, czy przyjaciółmi krytykuje wiele zachowań seksualnych, ale w rzeczywistości dopuszcza się praktykowania negowanych działań. Dzieje się tak, ponieważ obawiają się wyznać prawdę o swoich upodobaniach, które przez konserwatystów i duchownych są nie do przyjęcia, a wręcz mogą skutkować atakami, czy groźbami. Okazuje się, że najczęściej wyszukiwanym słowem w Google w tym arabskim kraju jest seks. Powszechne jest również oglądanie filmów pornograficznych na popularnych platformach. Mimo, że w Libanie stosunek płciowy i wszystko co z nim związane wciąż pozostaje tematem tabu, to większość z jego mieszkańców ma wręcz obsesję na jego punkcie. Być może to właśnie przez to, że seks jest owiany tajemnicą i jest czymś w rodzaju kuszącego zakazanego owocu. Zaraz po islamie, najczęstszą religią wśród mieszkańców Libanu jest chrześcijaństwo, jednak nie ma co liczyć na bardziej liberalne poglądy w temacie seksu. Wszystko zależy od wychowania i konkretnej rodziny, ponieważ to ona w dużej mierze ukształtowuje pogląd na świat. Dlatego mitem jest zachodnie przekonanie, że chrześcijanki są bardziej wyzwolone od muzułmanek. O wyzwoleniu można mówić dopiero, gdy kobieta może w pełni decydować o swoim ciele, niestety w wielu aspektach, tak nie jest.
Edukacja
Młode kobiety szykujące się do roli małżonek, często nie mają jakiejkolwiek wiedzy o seksie oraz nie znają swojej anatomii. Powodem takiej sytuacji jest brak dostępu do edukacji seksualnej zarówno w szkole, jak i w domu. Przyszłe żony nie potrafią wskazać swoich sfer erogennych. Najczęściej wymieniają piersi oraz pochwę jeśli chodzi o najważniejsze dla mężczyzny elementy budowy kobiecego ciała. Niestety samo słowo pochwa, jest wypowiadane z trudem lub zastępowane zwrotem zastępczym np.: „tam na dole”, ponieważ nie potrafią one mówić otwarcie na ten temat, a wręcz uważają to za powód do wstydu. Młode Libanki coraz częściej decydują się na wizyty u seksuolożek oraz ginekolożek, aby zasięgnąć fachowej porady przed nocą poślubną. Dopiero wtedy wiele z nich dowiaduje się czym jest łechtaczka oraz punkt G i jaką przyjemność mogą czerpać z ich stymulacji. Dziewczyny mają często wpajane, że błona dziewicza jest dla kobiety czymś niezwykle ważnym, dlatego też, często nie boją się bólu podczas pierwszego razu, a utraty czegoś tak ważnego. Zdarzają się nawet takie skrajności, że niedoszła panna młoda zrywa zaręczyny, aby odwlec w czasie rozdziewiczenie. Całe życie miały przecież strzec swojej błony, a teraz miałyby ją tak po prostu oddać? A jeśli okaże się, że to nie TEN JEDYNY? No właśnie, wiele pań ma już swój pierwszy raz za sobą jeszcze przed ślubem, dlatego często zgłaszają się do poradni ginekologicznej z prośbą o przywrócenie im dziewictwa. Dziedzina ta nazywana jest hymenoplastyką i zajmuje się odtworzeniem błony. W większych miastach, takich jak Bejrut jest to zabieg powszechny, ponieważ kobiety są bardziej wyzwolone i częściej decydują się na seks przedmałżeński, ale jednocześnie boją się krytyki społeczeństwa, które narzuca ogromną wagę zachowaniu czystości przed ślubem. Gdyby okazało się, że dziewczyna nie jest już dziewicą istnieje przeważające prawdopodobieństwo, że nigdy nie wyjdzie za mąż i nie założy rodziny.
Ciało jako lektura
W celu popularyzacji niezależności Libanek, powstał magazyn „Jasad” (nazwa oznacza ciało w języku arabskim). Jest to połączenie kontrowersyjnych tematów takich jak erotyka i poważnych zagadnień związanych z seksem i ciałem. Poruszane są również kwestie homoseksualności, przemocy na tle seksualnym oraz małżeństwa młodych, niepełnoletnich dziewczynek. Choć autorka magazynu miała utrudnione zadanie, ponieważ społeczeństwo nie dawało aprobaty dla tego typu prasy, a wręcz pojawiły się groźby (nawet śmierci), aby zmusić ją do wycofania się z pomysłu, nie dała za wygraną. Okazało się, że słusznie, ponieważ sprzedawały się całe nakłady. Libańczycy sięgali po lekturę, ale w tajemnicy, na forum jednogłośnie krytykując jej koncepcję. Powstała również arabska książka erotyczna "Pachnący ogród" już jej rozpoczęcie obrazuje przeżywanie orgazmu przez kobietę i mężczyznę w imię Boże. Pojawia się tam również wzmianka o tym, że jeśli chce się zaznać rozkoszy, nie należy tworzyć z kobietą związku, wcześniej nie darząc jej pieszczotami. Pojawia się zalecenie, by obdarować ją pocałunkami w brzuch i uda, aby sprawić jej przyjemność. W XV w. został wydany muzułmański traktat erotyczny, który składa się z aktów, każdy z nich przekazuje jedną radę. Jeden rozdział zawiera poradę dla kobiety, drugi dla mężczyzny. Obie płcie sa potraktowane równo. Pojawiają się wręcz zalecenia, aby partner pamiętał o przyjemności swojej ukochanej. Tekst ten został napisany przez islamskiego imama i jest to niezbity dowód na to, że w dawnych czasach seksualność postrzegana była przez tą religię jako dar od Boga. Dlaczego więc teraz jest ona tabu? Dlaczego doznania kobiet zeszły na dalszy plan i często panie są tylko środkiem do zaspokojenia potrzeb męża? Odpowiedzią jest sytuacja obyczajowa, polityczna, ale i religijna, narzucająca pogląd, że seks jest zły, a jedynym właściwym modelem rodziny jest patriarchat. Największy wpływ mogły mieć rządy (często skorumpowane) sprawowane w okolicach XX wieku, ponieważ powstawały wtedy dyktatury. Libańczycy odnajdowali wtedy pocieszenie w religii, dlatego też zwiększył się jej wpływ na społeczeństwo.
Władza religii
Związki wyznaniowe nie tylko mogą udzielać ślubów i rozwodów, ale mogą też decydować o opiece nad dziećmi. Każda grupa wyznaniowa kieruje się swoim odrębnym prawem, ale wszystkie, chrześcijańskie, muzułmańskie, żydowskie czy druzyjskie, łączy jedno. Jeśli jesteś kobietą nie masz prawie żadnych praw. O rozwód w sądzie szyickim może wnioskować tylko mąż i dostaje go nawet jeśli żona się nie zgadza lub nie stawi się na rozprawie. Żona bez względu na okoliczności nie może się starać o unieważnienie małżeństwa. Po rozwodzie natomiast wszystkie prawa przyznawane są mężczyźnie. Nie ma podziału majątku, czy rozstrzygnięcia o przyznaniu prawa do opieki nad dzieckiem. Jeśli posiadają syna, to może zostać z matką jedynie do 2. roku życia, córka może zostać przy matce do osiągnięcia siedmiu lat. Po tym czasie to mąż decyduje o tym ile dni w tygodniu i przez ile godzin matka może widzieć się z potomstwem oraz czy może zadzwonić do dzieci, czy do ich szkoły. Zgodnie z prawem dopiero po osiągnięciu 14 r.ż. dziecko ma prawo wybrać, z którym rodzicem chce mieszkać.
Speed dating
W Bejrucie coraz większą popularnością cieszą się szybkie randki. Zdecydowanie łatwiejszy wybór mają mężczyźni, ponieważ większa część społeczeństwa Libanu to kobiety. Panie mają nie tylko mniej potencjalnych kandydatów, ale też czują większą presję ze strony społeczeństwa. W końcu okres rozrodczy nie trwa wiecznie, a uroda z wiekiem przemija. W pewnym wieku już sama cyfra powoduje niechęć. Dodatkowo mężczyźni często mają podwójne standardy z jednej strony mówią, że pragną niezależnej kobiety, która pracuje i potrafi to pogodzić z rodziną, z drugiej wybierają te, które zajmują się jedynie domem. Z jednej strony podoba im się, gdy kobieta chce na randce uprawiać seks, z drugiej ich żona musi być dziewicą.
Dramat LGBT
Związki jednopłciowe w Libanie są nielegalne. Dopiero w maju 2017 roku odbyła się w Bejrucie pierwsza parada równości, która była poprzedzona wieloma groźbami ze strony środowisk religijnych. Była to pierwsza tego typu parada w świecie arabskim. Powstają bary i restauracje dla osób LGBT, jednak wciąż stanowią tylko niewielki odsetek miejsc, w których można czuć się względnie bezpiecznie. Zatrważającym faktem jest do niedawna praktykowany przez libańską policję test jajka. Polegał on na wprowadzeniu do odbytu metalowej sondy w tym kształcie, aby udowodnić, że mężczyzna uprawiał seks analny, co było dla nich jednoznaczne z byciem gejem. Osoby LGBT, które żyją w konserwatywnych rodzinach, często biorą ślub, aby uniknąć konsekwencji wynikających z tego, kogo na prawdę kochają. Dochodzi do zawierania małżeństw między lesbijkami i gejami, aby pozornie odwrócić uwagę od swojej seksualności. W takim układzie kobieta ma swoją partnerkę, a mężczyzna partnera, którzy z reguły również mają fikcyjnych męża i żonę.